همه دانشجویان، نویسندگان و حتی ورزشکاران حرفه‌ای علاقه‌مند هستند تا با ذهنی متمرکزتر وارد میدان رقابت و مسابقات علمی، مدیریتی و ورزشی شوند. مجموعه تمرینات زیر برای همه کسانی که از نظر ذهنی فعال و پویا هستند، سودمند است. حالا این فهرست یازده‌تایی تمرینات مخصوص تمرکز ذهن را به صورت خلاصه مرور می‌کنیم:   

۱- تمرین نوشتن با نقطه اضافه

 می‌توانید هر چیزی دوست دارید بنویسید. یک دل‌نوشته یک شعر یا حتی رونویسی از روی یک صفحه مجله،سایت یا روزنامه خبری. فقط باید تمام دقت خود را روی این بگذارید که مثلا در کلمه “نوشتن” برای حرف نون دو نقطه و برای شین چهار نقطه و برای حرف تا سه نقطه و برای حرف نون دو نقطه بگذارید. حروف بی نقطه را کاری نداریم اما بقیه حروف یه نقطه اضافه‌تر می نویسیم و با دقت یک صفحه را بدین صورت پیش می‌بریم.

۲- تمرین نوشتن بدون نقطه

مانند تمرین اول عمل می‌کنیم با این تفاوت که متن قبلی را بدون نقطه گذاری می نویسم. مثلا حرف ش را مانند سین بدون نقطه می‌نویسیم.

۳- تمرین نوشتن صفحات صبحگاهی

یک دفتر و قلم موقع خواب کنار بالش خود بگذارید.

وقتی صبح بیدار می‌شوید و هنوز از رختخواب بیرون نیامده‌اید، چشمان خود را باز کنید و در تخت خود بنشینید و تمام افکاری که در مغز شما درباره اتفاقات روز گذشته یا کارهای مهمی که قرار است امروز انجام دهید، چه افکار مثبت و چه منفی را حداقل در یک الی سه صفحه کاغذ آ پنج بنویسید.

۴- تمرین شمردن برعکس

از صد شروع کنید یا هفتصد یا هزار. تا صفر برعکس بشمارید.

۵- تمرین گوش دادن به رادیو یا پادکست با صدای کم:

رادیو یا پادکست خود را دور از خود با صدایی که به راحتی شنیده نمی‌شود، قرار دهید و سعی کنید هر روز پانزده دقیقه به این صدا گوش دهید و تشخیص دهید که چه چیزی گفته می‌شود. در این تمرین هر دو نیمکره مغز یعنی چپ جهت تلاش برای شنیدن و نیمکره راست برای تصویر‌سازی و درک متن، فعال خواهد شد.

۶- تمرین نقاشی با هر دو دست به صورت همزمان

دو قلم و دو دفتر یا کاغذ و شاسی در سمت راست و چپ خود قرار دهید. کمر خود را راست کنید و سعی کنید با دست راست خود مثلا یک خانه نقاشی کنید و با دست چپ خود یک درخت را نقاشی کنید. اصلا مهم نیست که کیفیت طرح چگونه می‌شود مهم این است که هر دو نیمکره مغز خود را همزمان روشن کنید و حرکات دست شما همزمان باشد. تمرین ابتدا سخت و دشوار است اما به تدریج در آن مسلط می‌شوید و می بینید چقدر ذهن شما قوی‌تر می‌شود. 

۷-  تمرین فهرست نویسی روزانه یا روش بولت ژونال:

با روش بولت ژورنال، مولتی تسکینگ یا چندکارگی ما در طول روز به صورت بسیار محسوسی کاهش می‌یابد.

با نوشتن و تعهد به دفتر بولت ژورنال و فهرست نویسی، در هر زمان و ساعت مشخص، فقط و فقط به یک کار مشغول خواهیم بود و این باعث افزایش سریع تمرکز و توجه ذهن می‌شود.

اگر دوست دارید درباره این روش بیشتر بدانید به  لینک وبسایت همکار خوبمان سری بزنید.

۸-  تمرین آزمون جستجو:

مثلا یک کتاب باز می‌کنیم و در خطوط صفحه به دنبال کلمه (آن) یا کلمه (در) جستجو می‌کنیم و آنها را یافته در طول یک صفحه شمارش می‌کنیم.

۹- تمرین آزمون استروپ

برای انجام آنلاین این تست روی این لینک ضربه بزنید.

اگر توانستید حداقل هفته‌ای دوبار این تست را انجام‌ دهید. این تست تمرکز تصویری و ویژوال شما را نسبت به رنگ‌ها و اشکال دیداری افرایش می‌دهد.

۱۰- تمرین اتصال اعداد یک تا ده به حروف انگلیسی A  تا K 

برای این تمرین یک صفحه آچهار یا آپنج بر می‌داریم و اعداد یک تا را به صورت غیر منظم از بالا گوشه‌ها وسط و همه جا می‌نویسیم. حروف را هم با یک رنگ دیگر به صورت پراکنده بین اعداد می‌نویسیم و سعی می‌کنیم با یک مداد و رسم یک خط، این ده عدد را به ده حرف متصل کنیم.

۱۱- تمرین شمردن سریع اعداد:

در این تمرین می‌بایست یک کرنومتر در کنار خود بگذاریم و با شروع زمان از عدد یک الی ۱۲۰ به صورت سریع و با بالاترین سرعت بشماریم. حداکثر زمان مجاز برای این تمرین سرعتی تمرکزی ۳۵ ثانیه می‌باشد.

 

مهم است که این ۱۱ تمرین به صورت روزانه انجام شود. می‌توانید برای شروع یک ساعت در روز را برای انجام این یازده تمرین اختصاص دهید و تا حداقل ۶۰ روز به این تمرینات پایبند و متعهد بمانید. بعد از ۶۰ جلسه تمرینات افزایش قابل توجهی در تمرکز شما اتفاق خواهد افتاد. برای تقویت بیشتر قوای مغزی خود، به نوشته های پیشین من می توانید مراجعه کنید که لینک آنها را اینجا برای سرعت دسترسی قرار می‌دهم.

مقالات بهداشت خواب و تغذیه را حتما  حتما مطالعه کنید و سعی کنید آنها را در کنار انجام این یازده تمرین، رعایت کنید تا حداکثر نتیجه ممکن را از انجام تمرینات تمرکزی بگیرید.