دیروز در زمینه آلمان‌شناسی و بالابردن اطلاعات عمومی درباره فرهنگ و سبک زندگی آلمان‌ها مشغول جستجو بودم. در کانالی تلگرامی به نقل‌قولی از وزیر بهداشت آلمان برخوردم درباره بحث روز انواع واکسن‌های تولید شده در کشورهای مختلف برای خانواده ویروس کرونا.

در این لینک ببینید.

جان کلام جناب وزیر این بود که برای من کشور تولید‌کننده واکسن و ملیت و نژاد تولید کننده مهم نیست. در صورتی که آزمایشات علمی در خاک آلمان توسط دانشمندان‌مان کیفیت واکسنی را تایید کنند و مهر صلاحیت علمی بر آن خورده شود به واکسن‌های تولید چین و روسیه اجازه توزیع در خاک آلمان داده خواهد شد.

مقایسه کردم با صحبت‌های احساسات گرایانه و نژاد‌پرستانه و شکاکانه برخی دیگر از سیاستمداران. به نظرم آمد که تکیه بر دانش و علم در سخن جناب وزیر بهداشت آلمان نمود خوبی داشته است. ایشان در سخن خود تعصب علمی و عقلی را جایگزین تعصب نژادی و رنگی و هیاهو‌های سیاسی کرده است.

واکسن-کرونا

به نظر می‌رسد عقل‌محوری در اندیشه آلمانی‌ها همیشه جایگزین احساس محوری بوده است. وقتی من به دانش و علم و عقل خود رجوع می‌کنم و احساسات را در اولویت بعدی قرار می دهم یک اتفاق خوب خواهد افتاد. انسانی که برده احساسات خود است بیشتر از انسان عقل‌محور متضرر خواهد شد. انسان عقل‌گرا و خردگرا بیشتر از انسان سانتیمانتالیست پیشرفت و رشد را تجربه خواهد کرد. انسان عقل‌گرا بهتر از انسان احساس گرا است و برنده بازی رجوع‌کننده به عقل است. این رهبران تعقل محور و جامعه تربیتی تعقل محورشان به نظرم عزت نفس بالاتری را نسبت به جامعه‌ای با رهبران احساس‌محور تجربه خواهند کرد.

من به این نتیجه رسیدم پیشرفت پایدار، رشد، توسعه و سعادت ماندگار یک ملت در اغلب موارد تصادفی نیست. فکر نمی کنید جامعه مانند افراد یک خانواده هستند و رهبران و بزرگان به مانند والدین آنها هستند؟

” حقیقتا تربیت یک جامعه به مانند تربیت فرزندانی است که همیشه تحت تاثیر رفتار والدین خود هستند. “

در بحث داغ این روزهای واکسن‌های کرونا یادمان باشد تا حد معقول احساسات و هیجانات لحظه‌ای خود را کنار بگذاریم و به عقل و خرد خود رجوع کنیم. حفظ جان و رستگاری انسان‌ها اولویت باشد.

وقتی آزمایشگاه داریم و می‌شود آزمایشات سخت‌گیرانه تری حتی نسبت به مبدا انجام داد و خود صاحب علم ودانشی هستیم و هزاران دانشمند، پزشک، داروساز و متخصص و فوق متخصص را در دستگاه آموزشی خود تربیت کرده‌ایم و به خودمان باور داریم چرا باید از واکسن دیگر کشورها ترس داشته باشیم ؟

بدین گونه با تکیه بر توانمندی خود عزت نفس بیشتری را نیز تجربه می‌کنند و ترس از واکسن را کنار خواهند گذاشت.